psychiater

Is een psychiater een arts?

De term ‘psychiatrie’ is ontstaan uit de Griekse woorden voor ‘ziel’ (psyche) en ‘arts’ (iatros). Het is dus een medisch specialisme en een psychiater is dan ook officieel een arts. Net als psychotherapeuten, psychologen en andere psychiatrisch hulpverleners, houdt een psychiater zich bezig met de behandeling van psychische problemen en geestesziekten. Een psychiater speelt hierbij een specifieke rol.

Opleiding tot psychiater

Om arts te kunnen worden, moet je medicijnen hebben gestudeerd. Bij de opleiding tot psychiater is dat niet anders. Een psychiater heeft na de zesjarige opleiding geneeskunde nog een vervolgopleiding tot psychiater gevolgd. Deze opleiding duurt vier en een half jaar. Hierbij is gekozen voor één van de volgende drie afstudeerrichtingen:

  •       kinder- en jeugdpsychiatrie
  •       volwassenenpsychiatrie
  •       ouderenpsychiatrie

Een psychiater in opleiding, officieel een arts assistent in opleiding tot specialist (aios) genoemd, kan ook nog voor specifieke deelgebieden kiezen. Denk bijvoorbeeld aan psychiaters die gespecialiseerd zijn in de behandeling van geestelijk gehandicapten. Ook zijn er psychiaters die alleen in het ziekenhuis werken, of die met name thuis zijn in de verslavingspsychiatrie.

Titel ‘psychiater’

De titel van psychiater is, in tegenstelling tot die van psycholoog, beschermd. Elke psychiater is dus officieel als zodanig afgestudeerd. Alle psychiaters staan bovendien in het BIG-register geregistreerd.

Bevoegdheden psychiater

Een psychiater heeft meer bevoegdheden dan andere psychisch hulpverleners. Omdat hij of zij medisch specialist is en medicijnen gestudeerd heeft, mag een psychiater als enige psychisch hulpverlener medicatie voorschrijven. Bijvoorbeeld:

  •       antidepressiva
  •       antipsychotica
  •       stabilisatoren
  •       kalmeer- en slaapmiddelen

Vergelijkbaar met andere artsen

Ook mag een psychiater lichamelijk onderzoek doen en laboratoriumtests aanvragen. De resultaten daarvan worden ook door de psychiater zelf beoordeeld. Het vakgebied van de psychiater is daarmee vergelijkbaar met dat van een arts binnen een ander medisch specialisme. Net als andere artsen kan een psychiater zich bijvoorbeeld ook (grotendeels) toeleggen op het uitvoeren en publiceren van wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek heeft als doel geestesziekten beter te leren begrijpen en verklaren om ze uiteindelijk ook beter te kunnen behandelen.

Werkzaamheden psychiater

Is voor de behandeling van psychische problemen medicatie noodzakelijk? Dan wordt een psychiater ingeschakeld. Psychiaters behandelen dan ook met name patiënten met ernstige psychische klachten of geestesziekten. Denk bijvoorbeeld aan patiënten met:

  •       psychoses
  •       schizofrenie
  •       een bipolaire stoornis
  •       een dwangstoornis
  •       een persoonlijkheidsstoornis
  •       een ernstige verslaving
  •       een ernstige depressie

Team van hulpverleners

Bij de behandeling van zulke problemen werken vaak meerdere specialisten samen. Zo is de psychiater verantwoordelijk voor de medische kant van het behandelplan, terwijl gesprekstherapie in de meeste gevallen door psychotherapeuten of psychologen wordt uitgevoerd. Iemand die voor een zware depressie onder behandeling bij een psycholoog staat, krijgt zijn of haar antidepressiva bijvoorbeeld voorgeschreven door een psychiater. De psychiatrie kent dus allerlei soorten hulpverleners:

  •       psychiaters
  •       psychotherapeuten
  •       psychologen
  •       sociotherapeuten
  •       vaktherapeuten
  •       maatschappelijk werkers
  •       psychiatrisch verpleegkundigen

Medisch uitgangspunt

De werkzaamheden van een psychiater hebben vrijwel altijd een medisch uitgangspunt. Naast medicatie kunnen andere soorten therapie – zoals gesprekstherapie, maar ook zaken als bewegingstherapie of mindfulness – een onderdeel van de behandeling vormen, maar dat hoeft niet. In de psychologie is dit andersom. Voor psychologen is een bepaalde vorm van gesprekstherapie meestal het uitgangspunt. Medicatie kan hier, indien nodig, een toevoeging op zijn.

Loop jij tegen psychische problemen aan? Dan ga je – mits er geen sprake is van nood – in eerste instantie naar je huisarts. Die kan je naar een psychisch hulpverlener doorverwijzen. Je kunt ook direct bij een psycholoog aankloppen, zoals online, bij De Online Psycholoog. Al onze psychologen zijn officieel erkende en ervaren (gz-)psychologen. Mocht het nodig blijken, dan kan een psycholoog altijd nog een psychiater bij de behandeling betrekken.

 

Eerst even kennismaken?

Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen.

    videobellen

    5 redenen waarom je af en toe met een psycholoog zou moeten praten

    Als jij je op dit moment afvraagt of therapie misschien nuttig voor je zou zijn, dan is het antwoord ‘ja’. Therapie is er allang niet meer alleen voor mensen met aantoonbare psychische aandoeningen. Ook als je met iets relatief ‘kleins’ in de knoop zit, kan een psycholoog je helpen. En ook als dat niet zo is trouwens. Je hebt geen specifiek probleem nodig om veel te leren en te groeien van therapie. In veel gevallen zijn een paar gesprekken met een psycholoog al voldoende. Dit zijn 5 redenen waarom je af en toe met een psycholoog zou moeten praten.

    1. Zelfkennis opdoen

    Zonder objectieve buitenstaander is het soms ontzettend moeilijk aan zelfreflectie te doen. Vaak begrijpen we niet goed waarom we bepaalde dingen doen. Of we nemen de tijd of moeite niet om erbij stil te staan; we doen die dingen immers altijd al op onze manier. Een psycholoog stelt vragen over wat jij misschien wel als doodnormaal bent gaan beschouwen. Zo leer je te reflecteren op je eigen gedrag en jezelf vragen te stellen als: wat wil ik nu eigenlijk? Waar word ik gelukkig van? Welk gedrag of denkpatroon staat me daarbij in de weg? Deze zelfreflectie kan hele nuttige uitkomsten hebben:

    • Je begrijpt waarom je in bepaalde gedrags- of denkpatronen vastgegroeid bent.
    • Je komt tot de conclusie dat je sommige dingen heel anders wil doen.
    • Je krijgt meer begrip voor mensen om je heen en hun verschillende perspectieven.

    2. Met een objectieve partij praten

    Sommige zaken kun je nu eenmaal niet goed met je partner, een vriend of vriendin of een familielid bespreken. Deze personen staan dan simpelweg te dicht bij jou of zijn te veel bij de situatie betrokken. Een psycholoog is daarentegen objectief. Hij of zij zal geen partij trekken, geen vooroordelen hebben en je niet direct vertellen hoe je het allemaal het beste kunt oplossen. 

    Zelf aan het werk

    Een psycholoog houdt je eerder een spiegel voor en laat je focussen op de rol die jij in de situatie speelt. Hoe kan jij de situatie verbeteren of het probleem oplossen? Wat kan jij ervan leren? Hoe kan jij in de toekomst beter handelen? Dieperliggende oorzaken – als die er zijn – worden hierdoor ook aan het licht gebracht. Zo krijg je de handvatten aangeboden om het probleem zelf op te lossen.

    3. Mentaal sterker worden

    Je psycholoog functioneert als jouw gids. Hij of zij heeft heel veel ervaring met uiteenlopende problemen en de manieren waarop die problemen het best opgelost kunnen worden. Een psycholoog kan je dus effectief helpen het rechte spoor weer terug te vinden. De bedoeling van therapie is wel dat je het werk zoveel mogelijk zelf doet. Dit geeft je waardevolle vaardigheden waar je de rest van je leven wat aan hebt. Veel mensen ontdekken in therapie zoveel over zichzelf en hun mogelijkheden dat ze in de toekomst veel beter met vergelijkbare problemen om kunnen gaan. Van therapie word je dus mentaal sterker.

    4. Je hart luchten

    We gaan soms zo op in de waan van de dag dat we nauwelijks nog stilstaan bij hoe we ons eigenlijk voelen. Veel mensen praten nauwelijks over emoties en zijn zich ook maar weinig bewust van hun emoties. In therapie zit er niks anders op dan over je gevoelens en gedachten te praten. Soms komen daarbij zaken naar boven waarvan je niet eens wist dat ze je zo dwars zaten. Met een psycholoog in gesprek gaan kan dan ook enorm opluchten. Zie het als waardevolle tijd voor jezelf.

    5. Je mentale gezondheid onderhouden

    Ook als er eigenlijk niks specifiek mis is, doe je er goed aan af en toe met een psycholoog te praten. Net zoals een controle bij de dokter of tandarts, controleer je daarmee of je nog op het juiste pad zit. Het is als een soort check-up van je mentale gezondheid. Ben ik nog gelukkig? Op welk vlak kan ik verbeteren? Hoe blijf ik lekker in m’n vel zitten? Therapie zorgt ervoor dat jij jezelf, jouw normen en waarden, en dat wat jij belangrijk vindt niet uit het oog verliest.

    Waarover praten met een psycholoog?

    Niks is te vaag, te gek of te onbelangrijk voor een psycholoog. Je hoeft echt geen zware psychische klachten te hebben om in therapie te gaan. Je kunt bijvoorbeeld ook goed met een psycholoog gaan praten als je:

    • veel piekert, je vaak zorgen maakt of last hebt van angstgedachten of nachtmerries;
    • onzeker bent, last hebt van faalangst of je vaak schuldig voelt;
    • niet goed weet wat je precies wil in het leven of vastloopt op je werk of op school;
    • moeite hebt met emoties om te gaan, last hebt van stemmingswisselingen of je vaak down voelt;
    • oververmoeid bent, je futloos voelt of last hebt van stress;
    • hulp nodig hebt bij het maken van een belangrijke keuze of het ingaan van een nieuwe levensfase.

    Een psycholoog hoort dagelijks ontzettend veel verschillende verhalen. Waar jij ook mee worstelt, je bent niet de enige. Door af en toe bij een psycholoog in therapie te gaan, kom jij weer lekker in je vel te zitten.

     

    Eerst even kennismaken?

    Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen.

      videobellen

      De voordelen van online therapie

      Online therapie, internettherapie of e-health: er is steeds meer vraag naar psychologische behandelingen via het internet. Komt dat omdat steeds meer mensen psychische problemen hebben? Waarschijnlijk niet. Het heeft eerder te maken met het feit dat de taboe op de geestelijke gezondheidszorg steeds kleiner wordt. En door de vele voordelen van online therapie schakelen steeds meer mensen op tijd professionele hulp in.

      Laagdrempelig

      Vroeger moest je eerst bij de huisarts aankloppen voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Aangeven dat het niet goed met je gaat, dat je graag een verwijzing wilt: leuk is anders. Het was daarom voor veel mensen best een stap om professionele hulp in te schakelen. Met online therapie is dit probleem voor een groot deel verholpen. De laagdrempeligheid ervan zorgt ervoor dat mensen eerder aan de bel trekken. Hierdoor krijgt een grotere groep mensen nu hulp. Door eerder ingrijpen worden bovendien betere resultaten geboekt.

      Bereikbaar

      Of je nu afgelegen woont, geen vervoer hebt of aan huis gebonden bent: een online psycholoog is altijd bereikbaar. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding. Dat bespaart je reistijd en -kosten. Kies je voor online therapie via e-mail of chat, dan hoef je niet eens een datum of tijdstip met je psycholoog af te spreken. Je kunt dan geheel in je eigen tijd met de therapie aan de slag.

      Flexibel

      Veel online therapeuten zijn ook in de avonduren of in het weekend beschikbaar. Ze zitten bijvoorbeeld niet vast aan de openingstijden van hun (ggz-)praktijk. Ook kan het zijn dat ze zelf op afstand en vanuit een andere tijdzone werken. Dat kan heel voordelig uitpakken. Die flexibiliteit is erg praktisch als je weinig tijd of een steeds wisselend schema hebt. Zo kun je toch met regelmaat gesprekken inplannen.

      Locatieonafhankelijk

      Online therapie is een uitkomst voor mensen die in het buitenland wonen. Omdat het volledig locatieonafhankelijk is, kun je gewoon bij een Nederlandssprekende psycholoog terecht. Waar jij je ook bevindt ter wereld. Dit is ook ideaal als je veel reist voor je werk, een nomadisch bestaan hebt of vaak op vakantie bent. Zo hoef je de therapie niet telkens te onderbreken.

      Vertrouwd

      Een groot voordeel van online therapie is het feit dat je het vanuit huis kunt volgen. Thuis voel je je ongetwijfeld het meest op je gemak. Je wordt niet afgeleid, kunt je beter concentreren en durft waarschijnlijk opener te zijn over wat er speelt. Zo kom je sneller tot de kern van een probleem en is de behandeling het meest effectief. Je kunt na een sessie bovendien lekker op je eigen bank blijven zitten en het gesprek even laten bezinken. Wel zo prettig!

      Anoniem

      Je belandt niet per ongeluk met de overbuurman in de wachtkamer. En je komt je psycholoog ook niet op zaterdag in de supermarkt tegen. Online therapie volg je op afstand, bij een professional die misschien wel aan de andere kant van het land of de wereld woont. Je kunt de mate van anonimiteit bovendien zelf bepalen. Door te videobellen ontstaat heel ‘persoonlijk’ contact met je behandelaar, die hierdoor bovendien jouw gezichtsuitdrukking en lichaamstaal kan interpreteren. Maar bij De Online Psycholoog kun je ook met jouw behandelaar chatten of e-mailen.

      Professioneel

      Het team van De Online Psycholoog bestaat uit professioneel geschoolde (gz-)psychologen met minimaal vijf jaar ervaring. Elke psycholoog heeft zijn of haar eigen specialiteit, waardoor je snel bij de juiste hulpverlener terechtkomt. Online hulpverleners zijn daardoor zeer goed in staat de meest uiteenlopende klachten te behandelen en te genezen. Denk hierbij aan:

      • stress- en burn-outklachten
      • angst- of paniekklachten
      • depressie
      • rouwverwerking
      • traumaverwerking
      • relatieproblemen
      • seksuele problemen
      • eetstoornissen

      Effectief

      Er is inmiddels flink wat onderzoek gedaan naar de effectiviteit van online therapie. Werkt het wel net zo goed als reguliere therapie? Het antwoord is: ja. De meeste behandelvormen maken gebruik van gesprekstechnieken en cognitieve gedragstherapie. Dit kan prima via de telefoon of als videogesprek plaatsvinden. Veel cliënten ervaren hierdoor dezelfde persoonlijke band met hun behandelaar als in de spreekkamer. 

      Daarbij blijken sommige mensen er meer bij gebaat te zijn hun verhaal via e-mail of chat op te schrijven. Schrijven geeft je de tijd over je woorden na te denken en werkt daardoor therapeutisch. Ook heb je hierdoor de mogelijkheid je eigen verhaal en de antwoorden van je therapeut terug te lezen.

      Lage kosten

      Het verschilt per aanbieder, maar de kosten voor online therapie zijn meestal lager dan die van reguliere therapie. De psycholoog kan zijn of haar werk immers ook voordelig en eenvoudig vanuit huis uitvoeren. Ook drukt het vroege ingrijpen nog wel eens de kosten. Omdat veel mensen door de laagdrempeligheid van online therapie op tijd aan de bel trekken, zijn behandelingen minder ingrijpend en kortdurend. Je bespaart daardoor dus ook op de kosten! 

      Zonder wachtlijst

      In de reguliere ggz bestaan nog altijd lange wachtlijsten. Het kan weken tot maanden duren voordat je eindelijk bij een hulpverlener terecht kan. In die periode kunnen psychische problemen flink verergeren. Bij De Online Psycholoog kun je direct met online therapie beginnen. Dit is ook een goede tussenoplossing voor als je toch liever ‘offline’ in therapie gaat, maar de periode die je op de wachtlijst staat wilt overbruggen.

      Ben je benieuwd of online therapie bij jouw situatie past? Plan gerust een vrijblijvend kennismakingsgesprek in. Wij beantwoorden graag al je vragen.

       

      Eerst even kennismaken?

      Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen.

        stress

        EMDR-therapie: wat is het en hoe werkt het?

        EMDR-therapie wordt ingezet bij mensen die last hebben van een posttraumatische stress-stoornis (PTSS). EMDR is in 1989 bedacht door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. Sinds die tijd heeft de therapievorm zich op basis van flink wat onderzoek verder ontwikkelt. Uit al dat onderzoek is inmiddels gebleken dat EMDR bijzonder effectief is, zowel bij acute als chronische PTSS.

        Voor wie is EMDR-therapie?

        Veel van ons maken tijdens ons leven wel eens (of meerdere keren) een traumatische gebeurtenis mee; een gebeurtenis die veel impact heeft en tijd kost om te verwerken. Soms lukt het ons die gebeurtenis zelf een plekje te geven, maar soms ook niet. EMDR-therapie helpt mensen die in het dagelijks leven last blijven houden van een traumatische ervaring. Voorbeelden van gebeurtenissen die trauma kunnen veroorzaken zijn:

        •       een ernstig ongeval, zoals een auto-ongeluk of een brand
        •       een geweldsincident, zoals een mishandeling of overval
        •       seksueel geweld, zoals een aanranding of verkrachting
        •       een natuurramp, zoals een orkaan of overstroming
        •       oorlogssituaties
        •       ernstige ziekte
        •       verlies, bijvoorbeeld van een geliefde, relatie, baan of zelfs iets abstracts als autonomie of zelfbeschikking

        Posttraumatische stress-stoornis

        Mensen die het niet lukt zo’n traumatische ervaring op eigen kracht te verwerken, blijven soms jarenlang last houden van de gevolgen ervan. We spreken dan van een posttraumatische stress-stoornis of traumagerelateerde angststoornis. Dit beïnvloedt het dagelijks leven soms op ingrijpende wijze. Symptomen van PTSS zijn:

        •       nare herinneringen, flashbacks, herbelevingen en nachtmerries
        •       het vermijden van situaties die aan het trauma doen denken
        •       angst en paniekaanvallen
        •       somberheid, piekeren en zich veel zorgen maken
        •       stress, waakzaamheid, onrust en een verhoogde alertheid
        •       schaamte, schuldgevoelens en een negatief zelfbeeld
        •       snel geïrriteerd zijn of een kort lontje hebben, boosheid en agressiviteit
        •       slaap- en concentratieproblemen
        •       onverklaarbare lichamelijke klachten

        Wat is EMDR-therapie?

        EMDR is een afkorting van eye movement desensitization and reprocessing. Die naam zegt het al: aan de hand van oogbewegingen wordt geprobeerd het trauma opnieuw te verwerken. Dat klinkt vager dan het is.

        Die theorie waarop EMDR gebaseerd is heeft te maken met de manier waarop je brein herinneringen opslaat. Het idee is dat bepaalde ervaringen na verloop van tijd als herinneringen in je ‘langetermijngeheugen’ terechtkomen. Zodra je ze weer voor de geest haalt, komen ze in het ‘werkgeheugen’ terecht. Het werkgeheugen heeft echter maar een beperkte capaciteit. Als je tegelijkertijd andere stimuli krijgt, blijft er maar weinig ruimte over voor de herinnering. De herinnering wordt daardoor in een andere, vaak kleinere, vagere, en minder overweldigende vorm, weer in het langetermijngeheugen opgeslagen.

        Hoe werkt EMDR-therapie?

        Met EMDR-therapie wordt dit proces actief in gang gezet. De EMDR-therapeut begeleidt je terwijl je het trauma voor de geest haalt. Je wordt gevraagd te focussen op specifieke beelden, gedachten en gevoelens. Vervolgens krijg je afleidende stimuli die van beide hersenhelften aandacht vragen. Vaak moet je met je ogen de handbewegingen van de therapeut volgen, maar het kan ook zijn dat je een koptelefoon op krijgt en afwisselend links en rechts geluiden hoort.

        Na een tijdje wordt even een pauze ingelast. De therapeut vraagt je dan naar je ervaringen. Vaak komen tijdens dit proces allerlei nieuwe gedachten en gevoelens op. Soms voel je zelfs lichamelijk veranderingen. Vervolgens wordt de opdracht herhaalt. Alleen nu is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk op die veranderingen focust.

        Het resultaat van EMDR-therapie

        EMDR-therapie werkt in serie van dit soort ‘sets’. De therapie zorgt ervoor dat de herinnering minder lading krijgt en in die nieuwe vorm opnieuw in het langetermijngeheugen wordt opgeslagen. Het kan zelfs zo zijn dat je er positieve aspecten aan gaat verbinden. Zo kun je in de toekomst gemakkelijker aan het trauma terugdenken, zonder dat dit je meteen overweldigt. Ook zullen de herinneringen aan het trauma je minder snel overvallen.

        Voor- en nadelen EMDR-therapie

        Nadelen EMDR-therapie

        EMDR-therapie is emotioneel zwaar. Niet iedereen is er direct aan toe over een trauma te praten en het bewust zo helder mogelijk voor de geest te halen. Het is daarom belangrijk een professionele en ervaren therapeut in te schakelen. Die kan je stap voor stap in dit proces begeleiden en zal je niet forceren. Het is bovendien mogelijk dat er in eerste instantie nieuwe negatieve of heftige beelden en emoties naar boven komen. Veel mensen hebben hier na een EMDR-sessie dan ook enkele dagen last van en klagen daardoor ook over vermoeidheid.

        Voordelen EMDR-therapie

        De voordelen wegen in de meeste gevallen gelukkig op tegen de nadelen. Zo werkt EMDR-therapie vaak bijzonder snel, waardoor het niet nodig is jarenlang met een psycholoog over het trauma te praten. Het kan de klachten zelf zo veel verminderen, dat aan het eind van de behandeling geen sprake van PTSS meer is. Voor veel mensen met traumaklachten zorgt EMDR-therapie dan ook voor enorme verbeteringen in het dagelijks functioneren.

         

        Eerst even kennismaken?

        Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen.

          PTSS

          Praten met een psycholoog als je PTSS hebt

          Iedereen maakt wel eens een verdrietige, angstige of ronduit traumatische gebeurtenis mee in het leven. Hoe we daarop reageren en de herinneringen aan die gebeurtenis verwerken verschilt. Ongeveer 10% van de mensen die een trauma hebben, ontwikkelt als gevolg van dat trauma een stressstoornis. Dit noemen we een posttraumatische stressstoornis (PTSS) en dit kan heftige klachten opleveren en verregaande gevolgen hebben. Gelukkig is PTSS vaak heel goed te behandelen. Heb jij PTSS of vermoed je dat je dat hebt? Laat een psycholoog je dan helpen.

          Wanneer heb je PTSS?

          Als stressklachten na een traumatische gebeurtenis niet verdwijnen, onnodig lang aanhouden of zelfs erger worden, spreken we van PTSS. PTSS wordt vaak geassocieerd met traumatische gebeurtenissen zoals oorlogssituaties, rampen, overvallen, ongelukken of misbruik, maar in theorie is er geen enkel trauma dat ‘niet erg genoeg is’ om PTSS te veroorzaken. Zo kan een stressstoornis ook ontstaan na ziekte, een bevalling, het overlijden van een dierbare, of zelfs na een relatiebreuk of ontslag.

          Klachten

          Bij PTSS ervaar je klachten die te maken hebben met de herinneringen aan het trauma: flashbacks, angst of paniek, woede, of depressieve gevoelens. Vaak vermijden mensen met PTSS bepaalde locaties of activiteiten die hen aan het trauma doen denken. Ook herinneringen worden zoveel mogelijk onderdrukt en weggestopt.

          In therapie voor PTSS

          De behandeling van PTSS is vaak confronterend en emotioneel. Praten over het trauma en herinneringen ophalen zijn namelijk belangrijke onderdelen van de behandeling. Dat is voor de patiënt niet eenvoudig, maar wel effectief. Er zijn verschillende behandelingen voor PTSS waarvan het succes wetenschappelijk bewezen is. 

          EMDR

          Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een van de bekendste behandeltechnieken voor mensen met PTSS. De therapeut vraagt je hierbij op het trauma te focussen en tegelijkertijd zijn of haar handbewegingen met je ogen te volgen. Het effect hiervan is dat de herinnering aan het trauma in je hersenen van het ‘langetermijngeheugen’ naar het ‘werkgeheugen’ wordt verplaatst, maar daar eigenlijk niet genoeg ruimte en aandacht krijgt, omdat het werkgeheugen ook bezig is met de visuele stimulansen. De herinnering wordt hierdoor na afloop van de oefening in een veranderde, onvolledige of minder intense vorm weer in het langetermijngeheugen opgeslagen. Op deze manier worden de herinneringen dus minder overweldigend. 

          Cognitieve gedragstherapie

          Binnen de cognitieve gedragstherapie worden de volgende twee methoden ook met succes toegepast op mensen met trauma. 

          • Imaginaire exposure: hierbij praat je met de psycholoog over het trauma en de nare herinneringen. In plaats van deze herinneringen uit de weg te gaan, blijf je erover praten. Door te leren erover te praten, krijg je steeds meer controle over de emoties die deze herinneringen oproepen. Het gevolg hiervan is dat je in het dagelijks leven steeds minder last van die emoties hebt. Ook zal je minder de neiging hebben ze te vermijden.
          • Narratieve exposure: afhankelijk van het trauma is het ook mogelijk tijdens het praten over het trauma te focussen op de positieve aspecten ervan. Hierbij kan ook geprobeerd worden het trauma in de context van de rest van je leven te plaatsen en de positieve effecten ervan onder de loep te leggen. Zo herschrijf je de herinneringen als het ware, waardoor je het trauma beter een plekje kunt geven.

          Professionele psycholoog voor PTSS

          Het spreekt voor zich dat elke situatie, elk trauma en elke patiënt uniek is. De drempel om hulp te zoeken is voor mensen met PTSS bovendien vaak erg hoog. De behandeling van PTSS vereist dan ook maatwerk en een zeer voorzichtige aanpak. De behandeling verloopt stap voor stap en wordt volledig aangepast aan waar jij aan toe bent. Zo zal in eerste instantie vooral aandacht besteed worden aan je klachten en wordt er echt niet van je verwacht dat je direct in detail over het trauma vertelt. 

          Uiteindelijk zal je het trauma zelf moeten verwerken en dat is geen eenvoudig proces. Een psycholoog zal je hierbij op professionele wijze ondersteunen en begeleiden. Bij een psycholoog die gespecialiseerd is in de behandeling van trauma ben je in goede handen.

           

          Eerst even kennismaken?

          Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen.

            1 2 3 5
            Hoi, Hoe kunnen we je helpen?