Burnout psycholoog

De druk om altijd maar meer, beter en sneller te zijn: wie heeft daar niet last van? Misschien vraag jij ook wel altijd het maximale van jezelf: dat je je werk goed doet, regelmatig sport, gezond eet, tijd maakt voor je partner en kinderen, en er ook nog een sociaal leven op nahoudt. Soms gaat dat prima, maar soms ook niet. Vooral als externe omstandigheden roet in het eten gooien. Als er op privégebied iets ingrijpends gebeurt, of op het werk een crisis ontstaat bijvoorbeeld. Je kan dan overspannen raken of zelfs met een burn-out thuis komen te zitten. En dan ben je echt niet de enige. Naast angststoornissen en depressie is een burn-out een van de drie meest voorkomende oorzaken van langdurig verzuim op de Nederlandse arbeidsmarkt. Vermoed jij dat je overspannen bent of een burn-out hebt? Een psycholoog kan je de handvatten geven om weer op te krabbelen.

  • Wanneer het jou uitkomt
  • Alleen internet nodig
  • Professionele GZ-Psychologen
  • Geen wachtlijst
  • Skype, mail, chat of Whatsapp
  • Psycholoog in je eigen taal
  • Vertrouwd online gesprek
  • Waar ook ter wereld

Verschil overspannen en burn-out

Overspannen

De termen ‘overspannen’ en ‘burn-out’ worden vaak door elkaar gehaald en lopen ook een beetje in elkaar over. Overspannen zijn is namelijk vaak het voorstadium van ‘burned-out’ zijn. Vaak is een situatie uit het nabije verleden de oorzaak van overspannen zijn. Het genezingsproces verloopt daarom ook sneller dan bij een burn-out.

Burn-out

Bij een burn-out heb je je grenzen langere tijd genegeerd. Deze aanhoudende staat van overspannenheid en blootstelling aan stress veroorzaakt een burn-out. Stress is een natuurlijke reactie op bedreigende situaties. Je lijf is daardoor in een continue staat van alertheid, op zoek naar manieren om de bedreigende situatie op te lossen. Dit kost ontzettend veel energie. Door die langdurige (emotionele) overbelasting ontstaat een verstoorde energiebalans. Je hebt hierdoor het gevoel opgebrand te zijn.
Iemand met een burn-out hoeft niet per definitie een psychische aandoening te hebben. Bij een ernstige burn-out kan het echter wel gebeuren dat je ook een angst- of stemmingsstoornis (zoals een depressie) ontwikkelt. Ernstige burn-outs gaan daarom vaak wel gepaard met psychische stoornissen.

Symptomen burn-out

Een burn-out herken je aan de volgende symptomen:

  • Verminderd fysiek functioneren of zelfs complete fysieke uitputting: je bent altijd moe en eenvoudige taken kosten je eigenlijk al teveel energie.
  • Slapeloosheid: je piekert veel en slaapt daardoor slecht, waardoor je ’s ochtends maar moeilijk uit bed komt. Dit draagt bij aan fysieke uitputting.
  • Verhoogde sensitiviteit en emotionele buien: je hebt een kort lontje of kan zomaar in huilen uitbarsten.
  • Verminderde prestaties op het werk: je bent onverschillig richting je werk of bent geheel niet in staat te werken.
  • Verminderd sociaal functioneren: contact met anderen kost je teveel energie.
  • Verminderde weerstand: je bent vaker ziek en hebt last van hoofd- en nekpijn.
  • Veranderde eetlust: je hebt meer of minder behoefte aan eten.
  • Veranderd libido: je hebt meer of minder behoefte aan seks.
  • Onverschilligheid: je kunt niet meer genieten van positieve dingen.

Oorzaken burn-out

Een burn-out is vaak werkgerelateerd, omdat de meesten van ons het merendeel van onze tijd op het werk besteden en daar de meeste stress ervaren. Maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Je kunt ook teveel stress in je privéleven ervaren.

Iedereen kan een burn-out krijgen

Of je nu veel of weinig werkt, iedereen kan een burn-out krijgen. Dit is wel afhankelijk van de manier waarop jij met stress omgaat. Als je erg perfectionistisch bent, of graag overal controle over hebt, ervaar je waarschijnlijk snel stress. Ook bestaat in bepaalde beroepsgroepen relatief meer werkdruk. Zo komen burn-outs veel voor bij mensen die in het onderwijs, de zorg of de zakelijke dienstverlening werken. Ook hebben meer vrouwen dan mannen last van een burn-out.

Kies je online psycholoog

Susan Schmeetz
Online Psycholoog, Mindfulness Trainer (VMBN), ACT Therapeut & Yogadocent RYT200
Kitty Riedewald
Online Psychiater, EMDR Therapeut & Transcultureel Systeemtherapeut

Online psycholoog bij burn-out

Een psycholoog kan je helpen met het mentale (cognitieve) aspect van een burn-out. Tijdens de therapie wordt aandacht besteed aan de gedachten die de burn-out hebben veroorzaakt en het gedrag dat daaraan heeft bijgedragen. Vervolgens leer je nieuwe vaardigheden om de balans tussen inspanning en ontspanning te herstellen en ritme en regelmaat te creëren.

Voor de behandeling van een burn-out is een online psycholoog bijzonder geschikt. Je hoeft hiervoor niet de deur uit en kunt de therapie vanaf de bank in je woonkamer volgen. In je eigen ‘comfortzone’ voel je je ook wat meer ontspannen tijdens de gesprekken en daardoor heeft de behandeling meer effect. Op basis van een kosteloos kennismakingsgesprek koppelen wij je aan een online psycholoog. Deze psycholoog sluit bij jou voorkeuren aan en heeft ervaring met de behandeling van jouw klachten. Het medium voor de gesprekken, Skype, FaceTime, WhatsApp, e-mail of chat, bepaal je helemaal zelf.

Eerst even kennismaken?

Vraag een vertrouwd online gesprek aan met een van onze online psychologen

Hoi, Hoe kunnen we je helpen?