goede voornemens

Stoppen met roken, een paar kilo’s afvallen en het aantal bezoekjes aan de sportschool flink omhoog krikken; dit zijn een aantal van de bekende goede voornemens. In het nieuwe jaar kunnen we met z’n allen weer opnieuw beginnen. Dé tijd om zaken rigoureus om te gooien en grootse doelen te stellen. Maar toch lijken de goede voornemens binnen een aantal weken alweer vergeten. Hoe kan dit?

Op de een of andere manier is het behalen van voornemens ieder jaar weer lastig. Heeft het dan nog wel zin om doelen te stellen voor het nieuwe jaar? Of kun je het beter anders aanpakken? In dit artikel delen we de psychologie achter goede voornemens en ontdek je of ze echt werken. 

De psychologie achter goede voornemens

In 2023 hadden maar liefst 44% van de Nederlanders goede voornemens. [1] Het is een echte traditie, maar waarom bedenken we eigenlijk voornemens? Dit heeft alles te maken met het begin van het nieuwe jaar. Veel mensen zien een nieuw jaar als de kans om te reflecteren, maar ook om vooruit te kijken. En wat is nu een beter moment om nieuwe doelen te stellen en slechte gewoontes achter te laten? 

Hoe lang houden we goede voornemens vol?

Er is onderzoek gedaan naar hoe lang we goede voornemens gemiddeld volhouden. Slechts 8% houdt zijn of haar goede voornemens langdurig vol. Al na twee weken gooien we een groot deel van de nieuwjaarsdoelen de deur uit; erg snel dus. Heb jij je voornemens na 12 januari nog wel volgehouden? Dan zit je al boven het gemiddelde.

Waarom werken goede voornemens vaak niet?

Goede voornemens volhouden is zo makkelijk nog niet. Dit heeft vaak te maken met de kloof tussen intentie en gedrag, zegt Sanne de Wit, hoofddocent bij de afdeling Klinische Psychologie van de Universiteit van Amsterdam. [2] Voornemens zijn namelijk nog een garantie voor goed gedrag. Wanneer het nieuwe jaar begint, ben je gemotiveerd. Maar het volhouden op de lange termijn is veel lastiger.

Daarnaast zijn de goede voornemens vaak te ambitieus en niet specifiek. Is jouw goede voornemen bijvoorbeeld gezonder leven? Door dit doel op te delen in specifieke doelstellingen, kun je het veel beter volhouden. 

Waarom werken goede voornemens vaak niet?

Wat zijn dan wel goede manieren om onze gewoonten te veranderen?

We houden goede voornemens helaas niet zo lang vol. Maar nieuwe gewoonten aanleren kun je ook op andere manieren doen. Het is belangrijk dat je niet alleen voorneemt om iets te gaan veranderen, maar er ook echt mee aan de slag gaat. Hier gaat het bij de meeste mensen namelijk mis. Maar hoe doe je dit? Gebruik onderstaande tips om je gewoonten te veranderen. 

1. Maak het deel van je dagelijkse routine

Om je gewoonten effectief te veranderen, is het belangrijk om ze onderdeel te maken van je dagelijkse routine. We pakken het goede voornemen ‘meer sporten’ er nog een keertje bij. Stel dat je vaker naar de sportschool wilt gaan. Om dit doel te behalen, plan je een vast moment om te sporten. Houd bijvoorbeeld iedere dinsdag- en donderdagavond vrij om te sporten.

2. Start op een ander moment met goede voornemens

Voornemens zijn nu eenmaal verbonden met het nieuwe jaar. Het is een ware traditie. Maar waarom kun je de rest van het jaar geen nieuwe doelen stellen? Voornemens hoeven namelijk niet gebonden te zijn aan het nieuwe jaar. Je kunt ook per maand of seizoen specifieke doelen stellen. Door op een gewone dag doelen te stellen, passen deze hoogstwaarschijnlijk ook beter in jouw dagelijks leven. 

3. Verander niet te veel gewoontes tegelijk

Het is al lastig genoeg om één gewoonte te veranderen, laat staan vier of vijf tegelijk. Hier gaat het vaak ook mis bij de goede voornemens; we maken er veel te veel. Daarom kan het helpen om de focus op één gewoonte te leggen. 

Doorbreken van gewoontes 

Het kan lastig zijn om nieuwe gewoontes aan te leren om van oude gewoontes af te komen. Heb je van alles geprobeerd, maar val je steeds weer terug in oude patronen? Bij De Online Psycholoog kunnen we helpen bij het doorbreken van slechte gewoontes. Je kunt online praten met een psycholoog en je ontvangt altijd hulp op maat. Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan en ontdek of online therapie iets voor jou is.

     

    FAQ

    Waarom goede voornemens?

    Aan het begin van het jaar hebben veel mensen goede voornemens. Het begin van het nieuwe jaar staat namelijk symbolisch voor een nieuw begin; de perfecte tijd om nieuwe doelen te stellen! Met goede voornemens proberen we nieuwe goede gewoontes aan te leren en slechte gewoontes achter te laten in het vorige jaar. 

    Hoe kies ik realistische doelen?

    Zorg ervoor dat je doelen niet te groot zijn. Stel kleine doelen op en maak deze heel specifiek. Dus wil je bijvoorbeeld meer sporten? Maak dit doel dan concreter door te bepalen welke sport je wilt doen en hoe lang.

    Wat zijn de meest voorkomende goede voornemens?

    In 2023 waren dit de meest voorkomende goede voornemens:

    • Werken aan fysieke gezondheid, zoals meer sporten en gezond eten
    • Werken aan mentale gezondheid, zoals meer dingen doen die zij leuk vinden
    • Aandacht voor sociale relaties, zoals meer afspreken met vrienden en familie

     

    Bronnen:

    [1] Motivaction. (z.d.). Goede voornemens zijn terug van weggeweest. https://www.motivaction.nl/actualiteiten/nieuwsberichten/goede-voornemens-zijn-terug-van-weggeweest

    [2] NU.nl. (2021, 31 december). Zo hou je goede voornemens langer vol in het nieuwe jaar. https://www.nu.nl/gezondheid/6244429/zo-hou-je-goede-voornemens-langer-vol-in-het-nieuwe-jaar.html

    Hoi, Hoe kunnen we je helpen?