Heb ik een winterdepressie

Heb je ook moeite met je bed uitkomen? Of zit je op dit moment niet zo lekker in je vel? Dan ben je echt niet de enige. Je hoort de term winterdepressie steeds vaker voorbij komen; op het werk, van je vrienden, maar ook op sociale media.

Van de koude dagen en het slechte weer kun je je somber voelen, maar heb je dan een winterdepressie? Of spreken we eerder van een dip? Hoe dan ook, je kunt van beide flink last hebben. Ontdek hier of je last hebt van een winterdepressie en leer wat je er tegen kunt doen.

Winterdepressie vs winterdip

Wanneer de donkere, koude dagen zijn aangebroken, wordt er opeens veel gesproken over een winterdepressie. Maar gelukkig komt een winterdepressie niet erg vaak voor. Volgens wetenschappelijk onderzoek krijgt ongeveer 3 procent van de Nederlanders te maken met deze vorm van depressie. [1]

Een winterdepressie ontstaat door een tekort aan zonlicht. De productie van melatonine wordt niet geremd waardoor je meer behoefte aan slaap hebt en je vermoeid voelt. Ook kunnen angstklachten toenemen en ga je meer eten.

Volgens onderzoek ervaart ruim 8 procent de mildere variant van een winterdepressie, namelijk de winterdip. Dit is dus geen echte depressie, maar je kunt je er wel somber en slecht door voelen. [2] Sommige mensen zijn extra gevoelig voor een winterdepressie of -dip. Zij kunnen dan al rond september of oktober klachten ervaren.

Winterdepressie vs winterdip

Symptomen van een winterdepressie

Vermoed je dat je een winterdepressie hebt? Een winterdepressie heeft eigenlijk alle symptomen van een normale depressie, alleen zijn deze klachten enkel aanwezig in de herfst of winter.

Dit zijn veelvoorkomende symptomen:

  • Futloos
  • Stemmingsklachten
  • Vermoeid
  • Prikkelbaar
  • Slaapproblemen
  • Meer hongen
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen
  • Suïcidale gedachten

Experts zeggen dat iemand met een winterdepressie nauwelijks in staat is om normaal te functioneren. Het is dus belangrijk om deze vorm van depressie serieus te nemen.

Symptomen van een winterdip

De symptomen van een winterdip zijn milder. Je voelt je minder goed, hebt minder vaak zin om dingen te ondernemen en bent vermoeid. Echter, je kunt nog wel redelijk goed functioneren. Het lukt je bijvoorbeeld wel om aan het werk te gaan of sociale contacten te onderhouden.

Wat kan ik doen tegen een winterdepressie of -dip?

Wanneer je een winterdepressie hebt, is het belangrijk om hulp te zoeken. Een hulpverlener of psycholoog helpt je bij het vinden van een passende oplossing. Dit kan bijvoorbeeld lichttherapie zijn. Je ontvangt dan een behandeling met een lamp met een hoge lichtintensiteit. Vaak wordt deze vorm van therapie ingezet in combinatie met een psychologische behandeling, zoals cognitieve gedragstherapie.

Heb je een winterdip te pakken? Hier kun je gelukkig zelf veel aan doen.

  • Zoek het licht op en ga lekker naar buiten. Doe dit bij voorkeur in de ochtend zodat je goed wakker kunt worden.
  • Houd vast aan je normale ritme. Blijf dus niet opeens uren langer in bed liggen.
  • Bewegen! Door te bewegen voel je je beter.

Helpen deze tips niet? Of kun je niet meer normaal functioneren door je klachten? Dan is er wellicht meer aan de hand. Laat je adviseren door een professional en zoek hulp.

     

    FAQ

    Komt een winterdepressie alleen in de winter voor?

    Aangezien een winterdepressie ontstaat door een tekort in zonlicht komt het voornamelijk in de herfst en winter voor. De symptomen kunnen vanaf september ontstaan.

    Hoe lang duurt een winterdepressie?

    Over het algemeen duurt een winterdepressie slechts een aantal maanden. Het kan beginnen in september/oktober en aanhouden tot in het voorjaar. De symptomen worden in de meeste gevallen minder wanneer de dagen langer worden en er meer natuurlijk licht is.

    Wat als ik me ook somber voel in de lente en herfst?

    Wanneer je ook symptomen ervaart in de lente en herfst is er waarschijnlijk sprake van een niet-seizoensgebonden depressie. Als dit het geval is, adviseren we je om professionele hulp te zoeken.

     

    Bronnen:

    [1] Mersch, P. P., Middendorp, H. M., Bouhuys, A. L., Beersma, D. G., & van den Hoofdakker, R. H. (1999). The prevalence of seasonal affective disorder in The Netherlands: a prospective and retrospective study of seasonal mood variation in the general population. Biological psychiatry, 45(8), 1013–1022. https://doi.org/10.1016/s0006-3223(98)00220-0

    [2] RTL Nieuws. (2022, 12 november). Daglicht of lichttherapie: hoe kom je van je winterdip af? Geraadpleegd van https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5421340/winterdepressie-daglicht-lichttherapie-umcg-psyq-winterdip

    Hoi, Hoe kunnen we je helpen?